
Van saai vakkenpakket naar fris fruitpakket
Hoe maaltijdboxen hun weg naar studenten proberen te vinden
Al enige tijd is de oorlog rondom maaltijdboxen aan de gang. Elke zelfrespecterende supermarktketen heeft wel een maaltijdbox of is druk bezig om een dergelijke lijn op te zetten. Toch lijkt er nu na een paar jaar een verzadiging op te treden in de markt.
De slag om de consument lijkt daarmee compleet. Want naast de talloze fruit en groente boxen via de supermarkten, zijn er ook nog talloze lokale ondernemers, die vechten om een plaatsje in de markt. Zo is er de Beebox, Streekbox en zijn er de groente- en fruitboxen van Kievitamines. De markt raakt langzaam verzadigd, dus wordt er geprobeerd nieuwe doelgroepen aan te boren. Maar laten we eerst eens kijken waar deze explosie rondom de maaltijdboxen vandaan is gekomen.
Gemak dient de mens werd een marketing instrument
Het lijkt alweer heel lang geleden, maar toch is het maar een paar jaar terug: in 1999 zag Thuisbezorgd.nl het levenslicht. Het duurde echter nog jaren, voordat wij als consumenten kennis maakten met Thuisbezorgd.nl. Daar moest namelijk de revolutie onder de mobiele telefoons voor zorgen. De mobiele telefoons werden echt volwassen met de komst van de smartphone. Dit resulteerde op zijn beurt in de grote golf van apps, waaronder die van Thuisbezorgd.nl en later ook die van Picnic, wat enorm bij droeg aan het succes van makkelijke maaltijden.
HelloFresh: de eerste gevestigde naam onder de maaltijdboxen.
In 2011 liet HelloFresh voor het eerst van zich horen. Deze Duitse producent wist door slimme social media campagnes haar naamsbekendheid enorm snel uit te breiden Dit zorgde er op haar beurt weer voor, dat mensen in aanraking kwamen met de foodbox en het gemak ervan. Al snel volgde er vele andere foodboxen van zowel supermarktketens, zoals de Allerhande box en boxen van lokale tuinders.
Meeliften op naamsbekendheid
Met de doorbraak van HelloFresh kon de lokale teler meeliften op het succes met eigen pakketten en zo gemakkelijker de groene consumenten bereiken. Op deze manier schoot de ene na de andere foodbox producent uit de grond er raakte de markt al snel aardig vol.
De splitsing van het gedachtegoed bij de consument
Ook ontstond er een afsplitsing bij de consumenten. De mensen die loyaal waren aan hun supermarkt en de beschikbare foodbox bij die betreffende keten. Nee, er waren ook mensen die zich juist van de grootgrutter wilde afsplitsen, omdat ze vonden dat de boeren te veel werden uitgeknepen. Deze groep zocht meer naar de lokale ondernemer, die buiten de supermarkt om foodboxen aan de consument aanbood.
En nu? De foodbox producenten zoeken nu koortsachtig naar nieuwe doelgroepen
Nu de eerste hype is gaan liggen en er een verzadiging van foodbox producenten is ontstaan (er komen er per jaar toch nog steeds een paar bij) zoeken de huidige foodbox ondernemers En die nieuwe doelgroep is het schoolgaande kind en de student! Daarnaast wordt er ook gekeken naar andere niches zoals de buitenschoolse opvang en dergelijke.
Maar ook de andere doelgroepen in onze samenleving proberen ze te bereiken. Zo was onlangs een artikel te lezen in de metro over een eventuele halalbox. Dus komt de rek niet meer uit de lengte dan moet het maar uit de breedte. Als doelstelling vanuit de producent is het daarin de wens om zoveel mogelijk de klant op een makkelijke manier gezond en afgepast voedsel aan te bieden. Voor de consument wil ook graag gezond eten, maar kiest ook duidelijk voor het gemak van het product,
Tot slot: waarom worden scholen en bso’s zo moeilijk bereikt?
Als foodbox producent liepen we bij het aanboren van die nieuwe doelgroepen namelijk wel tegen wat problemen aan, zo vertelt ook Arno van Kievitamines.nl. “De houdbaarheid van het fruit leek een lastige te zijn voor het vers leveren van onze box, ook onze prijs leek in eerste lastig te zijn om mee te concurreren. Veel scholen en bso’s hebben namelijk al jarenlang dezelfde leverancier met aangepaste prijzen. Wij hebben er daarom voor gekozen een aangepaste selectie te maken van fruit en groente, die lang goed blijft en tevens goed past in de juiste prijsbeleving van de klant. Wij denken hier nu de goede mix voor te hebben gevonden, die er hopelijk voor zal gaan zorgen dat meer scholen en kinderopvangorganisaties aan het biologisch eten gaan”
Laten we hopen dat anderen ook wegen vinden om steeds meer mensen te bereiken en ze aan de maaltijdboxen krijgen. Want een ding staat buiten kijf, het heeft er bij veel mensen voor gezorgd dat ze ondanks hun drukke bestaan, toch goed en gezond blijven eten. En wat de studenten betreft: het kan alleen maar bevorderlijk zijn voor de leerprestaties