
Menukaarten zijn het visitekaartje van je horecaonderneming
Met een persoonlijke menukaart maak je echt indruk bij je gasten. Je onderstreept er je filosofie mee en kunt er een hele eigen draai aan geven. Het is een van de eerste dingen die mensen onder ogen krijgen als ze bij je binnenkomen. Je kunt het zo chique, origineel, traditioneel of hip maken als je zelf wilt. Stemmig zwart met zwierige gouden letters of maagdelijk wit en minimalistisch vormgegeven? En hoe ga je om met de gerechten en drankjes die erop staan? Vertel je gewoon wat het is of geef je een unieke draai aan de omschrijvingen. Eventueel met icoontjes of plaatjes? Kortom, het is belangrijk om goed na te denken wat voor jou de ideale menukaart is. Wat moet er sowieso op komen en waar moet je verder op letten? Zijn er ook dingen die je juist niet moet doen? In deze smakelijke blog vertellen we je meer over het samenstellen, ontwerpen en laten drukken van menukaarten. Denk aan je doelgroep
Jij weet als geen ander wat voor soort mensen zich thuis voelen in je zaak. Een gezellig bruin eetcafé heeft een hele andere doelgroep dan een modern fusionrestaurant. Houd daar rekening mee als je menukaarten maakt, zodat die past bij de ambiance van je bedrijf en het eten dat je serveert.
Makkelijk kiezen
Kiezen is voor heel veel mensen moeilijk. Bij het zien van rijen aan gerechten schieten ze in de keuzestress en dat is niet bevorderlijk voor een ontspannen avondje uit. Grofweg raden we aan om maximaal 10 voorgerechten en hoofdgerechten op de kaart te zetten. En niet meer dan 6 nagerechten. Door een compleet driegangenmenu aan te bieden maak je kiezen makkelijker voor je gasten.
Geef structuur
Het is een goed idee om de menukaarten overzichtelijk in te delen zodat mensen in een oogopslag zien wat het aanbod is. Dit bereik je door de teksten systematisch op te maken en niet te veel lettertypes door elkaar heen te gebruiken. Zorg dat het lettertype goed te lezen is en dat de gerechten gecategoriseerd zijn. Vlees bij vlees. Vis bij vis. Vegetarisch bij vegetarisch. Bied beleving
Beleving is een belangrijke pijler om van je bedrijf een succes te maken. Het is je er veel aan gelegen dat mensen een onvergetelijke avond hebben, zodat ze het aan anderen vertellen en graag bij je terugkomen. Dat bereik je met lekker eten, gastvrijheid, sfeervolle verlichting, comfortabel meubilair en bijzondere menukaarten. Al deze elementen vormen samen de unieke beleving die je wil creëren.
Deel je passie
Storytelling is niet meer weg te denken in moderne communicatie. Vertellen wie de mensen zijn achter het bedrijf en wat hun passie is geven meerwaarde aan de beleving. Wat is de geschiedenis van je restaurant en de omgeving? Waar komen de producten die je gebruikt vandaan? Wie is de chef-kok? Maak je menukaarten origineel en wees trots op je horecaonderneming.