Hoe herken je een goede personal trainer?

Je hoeft online maar te zoeken op personal training bij jou in de omgeving en je vindt vrij snel de ene na de andere personal trainer die jou ‘als de beste’ kan helpen bij het in shape raken en behalen van je sportdoelen. Maar hoe weet je nu zeker dat een personal trainer uitkiest die echt goed zijn of haar werk doet? Die jou écht gaat helpen en weet wat er qua training bij jouw lichaam en levensstijl past?

Daar kunnen we heel duidelijk over zijn: een goede personal trainer heeft kennis van zaken en zal niet willekeurig oefeningen op een rij zetten en dat jouw persoonlijke plan noemen. Die kijkt naar wat bij jou past op meerdere vlakken. Wij vertellen je graag hoe je een goede personal trainer herkent, zodat je daadwerkelijk zinvol kunt gaan trainen!

Waar moet je op letten?

Het is voor iedereen anders wat er het meeste toe doet, maar om prettig te werken met een personal trainer is het aan te raden om op de volgende punten te letten bij de eerste ontmoeting en de ondersteuning bij jouw training:


– Persoonlijke klik tussen jou en de trainer.

– Opleidingen en praktijkresultaten met andere cliënten.
– Kennis over training.

– Kennis over voeding.
– Kennis over gedrag.

– Ervaring als personal trainer of soortgelijk.
– Motivatie om jou te helpen. Is hij/zij enthousiast of niet?
– Mogelijke trainingstijden (sluit dat aan bij wanneer jij kan?).

– Voorwaarden en kosten. Zit je aan een abonnement vast, betaal je per sessie en is er restitutie bij ziekte?.
– Kies geen trainer die je direct supplementen probeert te verkopen.


Wanneer je op deze punten let en je hebt een goed gevoel bij de personal trainer waarmee je om tafel zit, dan hoeft niks je nog tegen te houden. Ga er dan voor! Je komt er toch ook pas echt achter als je eenmaal traint. Laat dit lijstje ook geen smoesjes zijn om de personal training uit te stellen lieve mensen 😉.

Aan het laatste puntje over geen personal trainer kiezen die je supplementen wil verkopen, willen we nog toevoegen dat dit niet direct slechte trainers zijn. Ze zijn alleen wel vooral gefocust op geld verdienen en dat is jammer. Een gezonde levensstijl bestaat uit een combinatie van sporten/beweging en gezonde en gevarieerde voeding. Supplementen moeten dus niet vooraan in de rij staan. Ze kunnen wel dienen als aanvulling en je helpen bij specifieke doelen, zoals groeien in spiermassa.

Personal trainer kiezen

Ons advies is om je te oriënteren op wat goed voelt en vervolgens een afspraak te maken voor een (vrijblijvend) intakegesprek. Tijdens dit gesprek waarin je met name jouw doelen bespreekt, kun je er goed achter komen wat de betreffende personal trainer te bieden heeft.

Vraag goed door en ga vooral na of de klik er is, want zonder die klik ga je het niet redden. Opzien tegen iedere training gaat je niet helpen je doel te bereiken. Je moet er plezier in hebben om het hele traject gemotiveerd te blijven! Kijk daarom verder dan diploma’s en kies je personal trainer, naast ervaring met jouw doelen, op basis van een motiverend karakter, inlevingsvermogen, communicatieve eigenschappen en kennis.

Personal training in groepsles

Personal training staat vooral bekend om één-op-één trainingen. Vind je dit nou niet helemaal jouw ding of wat aan de prijzige kant, dan kun je ook kiezen voor een leuke bootcamp. De personal trainer biedt jou meer aandacht dan een ‘personal trainer’ in de sportschool doet, maar tegelijk sport je met andere mensen.

Uit veelvuldig onderzoek blijkt dat dit juist motiverend werkt, omdat je niet onder wilt doen aan de sportprestaties van de rest van de groep. Je pusht jezelf net iets harder, schijnt. Daar kun je alleen maar je voordeel mee doen lijkt ons.

Geef een reactie