Is chocolade gezond

De meest favoriete snack voor tussendoor is toch wel chocolade. Helaas is niet echt het meest gezonde tussendoortje, zou je denken. De suiker en de vetten zorgen ervoor dat chocolade, zeker in een dieet, not done is. En als we dan wel kiezen voor een blokje chocolade, is dat vaak de extra pure variant. Deze is immers het meest ‘gezond’. Toch bestaat er ook gezonde chocolade. Deze is gemaakt van een speciale cacaosoort, welke op een bepaalde manier verwerkt wordt en bevat veel gezonde eigenschappen. Zo kan jouw blokje chocolade toch een verantwoord tussendoortje zijn.

Welke chocolade is gezond

Veel mensen gaan voor het extra pure stukje chocolade. Dit zou volgens de berichten de meest gezonde variant zijn. Toch is dat zeker niet altijd het geval. De mate van gezondheid van chocolade wordt namelijk niet bepaald door de hoeveelheid suiker of vet, maar door het percentage flavonoïden. Flavonoïden zijn de antioxidanten in cacao. Deze hebben een gunstig effect op hart en bloedvaten en kunnen diabetes voorkomen. Door cacaobonen te kiezen met een hoog percentage flavonoïden en deze op de juiste manier te verwerken, wordt er gezonde chocolade geproduceerd. Deze chocolade wordt ook wel Acticoa chocolade genoemd.

Acticoa chocolade is goed voor je gezondheid

Een normale reep chocolade bevat 0,5% tot 1,5% flavonoïden, terwijl Acticoa chocolade minimaal 7,5% bevat. Ook kan dat extra pure stukje chocolade een lager percentage flavonoïden bevatten dan een reep melkchocolade. Dan is die extra pure reep zeker niet de meest gezonde keuze. Wil jij een gezonde keuze maken in chocolade, dan is het verstandig voor de Acticoa chocolade te gaan. Deze chocolade kun je als een verantwoord tussendoortje nemen, maar is ook heerlijk in cake, koekjes of andere gerechten.

Lekker variëren blijft het beste

Ook al kan de gezonde chocolade een gunstig effect hebben op bepaalde processen in je lichaam, het is niet de sleutel tot eeuwige gezondheid. We raden je daarom af om te veel gezonde chocolade te eten. Beter is om te variëren in voedsel en zeker ook in tussendoortjes. Neem naast dat stukje gezonde chocolade eens een handje noten of heerlijke gedroogde vruchten tussendoor en zorg voor een gevarieerd eetpatroon. Zo zorg je voor afwisseling en dat komt je gezondheid zeker ten goede.

Geef een reactie