Vegan: een halt aan boter, kaas en eieren

Steeds meer mensen gaan overstag en stoppen met het eten van vlees. Een aantal van hen stopt helemaal met dierlijke producten eten. Dus boter, kaas en eieren verdwijnen uit de keuken. 

Dat is vaak wel even schakelen, want die traditionele appeltaart… precies, daar zit dus ook van alles in wat dierlijk is. En let eens op producten die gelatine bevatten. Ook dierlijk. 

Aantal veganisten groeit

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) is ‘vegan-lifestyle’ een levensstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden. 

Het gaat daarmee een stap verder dan louter geen vlees eten, wat vegetariërs doen. Het aantal veganisten groeit in Nederland. In 2016 waren het ongeveer vijftigduizend. Nu zijn het er 127.000. 

Vervang gehakt in spaghettisaus door champignons

Het lijkt meer dan een trend te zijn, mensen kiezen vaker bewust voor het laten staan van dierlijke producten. Behalve de milieuproblematiek en het dierenleed, wat op zich al een reden is voor het stoppen met het eten van vlees en eieren, lijkt het ook hartstikke gezond te zijn om dierlijke producten te vervangen door plantaardige. Onder meer het cholesterolgehalte gaat omlaag, evenals de bloeddruk.

Ingewikkeld? Velen menen van niet. Als je net de stap hebt gezet, is het makkelijk om de gerechten die je normaal eet, veganistisch te maken. Dat doe je gewoonweg door het dierlijke product achterwege te laten en deze te vervangen door een plantaardig product. 

Vervang de gehakt in de spaghettisaus door tomaatjes of champignons. De kaas die je er overheen strooit is vegan Parmezaanse kaas. Kies voor sojamelk in gerechten. Vervang melk of eieren in een beslag door banaan, vocht van kikkererwten of appelmoes. 

Zo breid je langzaam je kennis uit over veganistisch eten en wordt het op een gegeven moment normaal. Veel mensen geven aan vlees nauwelijks te missen.

Koop meer groenten in plaats van vlees

Toch nog moeite? Begin dan met een dag in de week veganistisch eten. Experimenteer met maaltijden. Maak het leuk en lekker. Bouw hierna de hoeveelheid dagen uit dat je veganistisch eet. Ga gewoon met je heuptasje om naar de super en in plaats van vlees koop je meer groenten. 

Volgens het Voedingscentrum is het belangrijk dat je in de gaten houdt of je genoeg ijzer, vitamine B1, B2 en B12 en eiwit en calcium binnen krijgt. Die moet je dus ergens anders vandaan halen dan uit dierlijke producten. Daar zijn legio mogelijkheden voor. 

Tips

  • eiwit, ijzer, B1 en B2 haal je uit peulvruchten (bonen, linzen en erwten), tofu en tempé, noten, pitten en zaden, vegetarische balletjes en burgers.
  • calcium en B12 haal je uit plantaardige alternatieven voor melkproducten bijvoorbeeld, zoals sojadrank. Ook in groenten, noten en peulvruchten zit calcium. Daar moet je dan wel flink wat van eten om aan je dagelijkse benodigde hoeveelheid te komen. Waar veel calcium inzit? In bijvoorbeeld spinazie, amandelen en kidneybonen.
  • neem vitamine B12 pillen of sojadrank en vegetarische producten met toegevoegd vitamine B12.
  • volkoren graanproducten bevatten veel eiwit die belangrijk is om als veganist te nemen.
  • in ‘gewoon’ brood zit jodium ofwel gejodeerd bakkerszout. Een belangrijke voedingsstof. In veel biologisch brood zit dat vaak niet. Daar moet je rekening mee houden.

Vegan restaurants zijn er wereldwijd

Volgens veganisten is het allemaal lekker en voedzaam. En ben je een wijnliefhebber die zelfs investeert in een Liebherr wijnklimaatkast? Dan hoef je dat wijntje heus niet achterwege te laten. Veganisten zijn ook levensgenieters. Misschien wel juist, want plantaardig eten lijkt een mens een stuk gezonder te maken en daarmee een langer leven te beloven.

En of je nu thuis eet of in een eetgelegenheid in Nederland. In Oostenrijk of in Andalusië op vakantie gaat, overal zijn tegenwoordig vegan restaurants te vinden.


Geef een reactie