Gezond eten tijdens de feestdagen: 5 tips

De feestdagen staan meestal niet bekend als de meest gezonde periode van het jaar. Sommige mensen zien om die reden zelfs op tegen de feestdagen. En wanneer we dan na Oud en Nieuw op de weegschaal staan, melden we ons direct aan bij de sportschool. Maar met wat simpele aanpassingen, kom je deze dagen echt veel beter door. En daarvoor hoef je echt niet vegan, paleo of zonder suiker te eten. We geven je 5 tips hoe je happy & light de feestdagen doorkomt.

Beperk de alcohol

Vaak drinken we flink wat alcohol met de feestdagen. En een goed glas wijn hoort er natuurlijk ook zeker bij. Maar beperk de alcohol tot het diner en drink één glas per gang van je diner. Zo kun je toch lekker genieten en drink je niet teveel. Ook een biologische of natuurwijn kan een aanrader zijn, want die bevatten geen schadelijke stoffen. Of kies voor een alcoholvrij drankje.

Maak een light kerstdiner

Met het kerstdiner zijn vooral de sauzen, het vele vlees en de aardappelen niet zo’n aanrader. Bekijk of je het kerstdiner bij jou thuis kunt organiseren. Zo bepaal je zelf wat er op tafel komt. Maak zelf je sauzen. Denk bijvoorbeeld aan een cranberrysaus bij wild of gebruik kokosroom of haver cuisine voor een light variant saus. Gebruik ook minder vlees en aardappelen en meer groente in je gerechten. Gekarameliseerde witlof of uien of gegrilde pompoen doen het ook prima bij je hoofdgerecht!

Voldoende beweging

In december is het vaak donker en nat. Daardoor brengen we veel tijd binnen door. Samen met teveel, te vet en te zoet eten levert dat geen ideale combinatie op voor je lichaam. Zorg dus in ieder geval voor voldoende frisse buitenlucht en beweging tijdens de feestdagen. Ga lekker even wandelen of joggen in de ochtend of avond.

En misschien kom je er nu achter dat je het hele jaar door te weinig beweegt. Dan is deze periode ideaal om andere keuzes te maken. Wist je bijvoorbeeld ook al dat je soms de sportschool vergoed krijgt van je zorgverzekering?  Online kun je alle zorgverzekeringen vergelijken en de goedkoopste Zorgpolis voor 2020 vinden. Tot en met 31 december kun je nog overstappen met je zorgverzekering.

Gezond toetje

Het toetje doet vaak de deur dicht na het kerstdiner. Plan daarom een gezonder toetje. Kies bijvoorbeeld voor een ijstaart van kokosroom en vers fruit. Maak een light chocolademousse of koop online een lekker suikervrije taart. En echt: die zijn vaak lekkerder dan de taarten van de bakker! En van kokosroom en bevroren fruit maak je zelf overheerlijk ijs in de blender.

Beperk de hoeveelheid eten

Met de feestdagen halen we vaak karren vol met eten. Wanneer de familie er is, eten we de hele dag door. En soms heb je dan niet eens trek meer wanneer het diner op tafel staat. Zonde natuurlijk. Beperk het dus tot een paar lekkere lichte hapjes en een diner met kleine porties. Eet langzaam en bewust zodat je er echt maximaal van kunt genieten.

Geef een reactie