Handige tips om gezond uit eten te gaan

uiteten

Uit eten gaan is ontzettend leuk, maar als je graag gezond wil eten kan het ook best lastig zijn. Als je uit eten gaat, word je al snel verleid om ongezond en veel te eten. En daardoor krijg je achteraf weer spijt! Gelukkig kun je ook iets gezonder uit eten gaan, maar dan moet je wel rekening houden met een aantal dingen. In deze blog geven we je een aantal handige tips voor als je gezond uit eten wil gaan. Zo kun je af en toe genieten van een gezellig avondje uit eten zonder spijtgevoel achteraf!

Kies van tevoren een restaurant

Het kan al helpen om van tevoren een restaurant te kiezen waar je gaat eten, en de menukaart goed te bestuderen. Gelukkig hebben tegenwoordig veel restaurants een website waarbij je de menukaart gewoon online kunt bekijken. Bij de pizzeria zul je weinig gezonde gerechten vinden, maar er zijn genoeg restaurants waar je ook gezonde gerechten kunt bestellen. Zoek bijvoorbeeld naar gestoomde groenten, salades of heldere soepen. En wil je niet per se gezond eten, maar moet of wil je wel glutenvrij eten? Ook dan zijn er genoeg opties, zoals een glutenvrije pizza restaurant.

Let op de bijgerechten, sauzen en dranken

Heb je een restaurant gekozen waar ze gezonde gerechten hebben? Houd je dan ook aan je gemaakte keuze en laat je eenmaal in het restaurant niet verleiden door de ongezonde opties. Hetzelfde geldt voor bijgerechten, sauzen en dranken. Het lijkt zo onschuldig om een mandje brood te bestellen of een wijntje te drinken, maar als je gezond wil doen kun je dit echt beter laten staan. Hetzelfde geldt voor vette friet of sauzen. En wil je echt wat saus over je eten? Vraag dan om de saus apart te laten serveren, zodat je de hoeveelheid saus zelf kunt doseren.

Eet niet te veel

Daarnaast is het belangrijk om niet te veel te eten. Een voor-, hoofd- en nagerecht is vaak best veel, dus laat gerust een gang afvallen. Soms kun je er ook voor kiezen om het hoofdgerecht in een kleinere portie te laten serveren. Dat is ook ideaal, omdat we vaak toch geneigd zijn om ons bord leeg te eten, ook al zitten we vol.

Verraderlijke toetjes

Als het tijd is voor het toetje, zitten de meeste mensen al lang vol. Toch is het heel lastig om die lekkere zoete toetjes te laten staan. Omdat een toetje toch meer voor de lekkere trek is, kan het ook slim zijn om een toetje te delen met je tafelgenoten. Zo kun je toch genieten van een toetje, en krijg je niet zo veel suikers binnen. Natuurlijk is het ook verstandig om het toetje gewoon helemaal over te slaan.

Geef een reactie