Met een platte buik de zomer in

platte buik zomer

Ben jij ook een van de vele mensen die bij de buik wil afvallen en met een platte buik de zomer in willen? Dan krijg je in dit artikel 10 tips om dat voor elkaar te krijgen aangereikt.
Veel vrouwen (maar zeker ook mannen) zijn hun dikke buik helemaal zat. Niet alleen vinden ze hun buik niet mooi en worden ze er onzeker van, ook zien ze in dat teveel vet nadelige gevolgen voor hun gezondheid kan hebben.
Een platte buik krijgen vereist wel wat werk. Het is helaas niet zo dat je door hard je buikspieren te trainen binnen enkele dagen over een strakke buik kunt beschikken. Wie echter een volhouder is, kan veel vooruitgang boeken.

#1 Let op je voeding

In het algemeen komt het er bij afvallen op neer dat je op je voeding moet letten. Voeding is van cruciaal belang. Want enerzijds levert voeding je de energie die je nodig hebt om een dag te presteren en te functioneren. Maar teveel van diezelfde voeding kan ervoor zorgen dat je dikker wordt en vet op gaat slaan.
De regel is: eet minder energie dan je verbruikt. Je lichaam zal dan moeten gaan verbranden om aan energie te komen.
Ook de wijze waarop je eet en drinkt is van groot belang. Koolhydraten heb je bijvoorbeeld in twee vormen, waarvan je er eentje moet zien te vermijden. Daarover lees je meer bij punt 5.

#2 Drink veel water

Ben jij iemand die altijd trek heeft en teveel eet? Dan is het goed om veel water te drinken. Met water zit je namelijk sneller vol. Water voedt niet, maar kan wel helpen om te verhinderen dat je meer gaat eten. Als je sneller verzadigd bent, krijg je gewoonweg minder energie binnen.
Sowieso is het goed om water te drinken. Water reinigt en zuivert. Mensen die veel water drinken voelen zich vaak een stuk gezonder en fitter. En doordat je op deze manier veel vocht binnenkrijgt en weinig tot geen suikers (of andere toevoegingen) hoef je niet bang te zijn dat je teveel drinkt.

#3 Beweeg veel

Een andere gouden regel (of zeg maar meer: voldongen feit!) is dat je door beweging energie verbrandt. Hoe meer je beweegt, hoe meer je zal verbranden. Wanneer je je voedingsritme en gewoontes daarop aanpast, kun je enorm veel succes boeken. Beweeg in ieder geval altijd meer dan je aan energie binnenkrijgt.
Hoe intensiever je beweegt, hoe meer energie je zal verbranden.
Daarnaast kan spiermassa ervoor zorgen dat vet vanzelf verbrand wordt. Eiwitten uit voeding voeden deze spieren en zorgen er als het ware voor dat je vanzelf energie gaat omzetten en laat verdwijnen.

#4 Focus niet op buikspieren

Het is een logische gedachte om buikspieren te gaan trainen als je buikvet wil verbranden. Maar afvallen bij je buik zal niet sneller gebeuren omdat je buikspieren traint. Buikspieroefeningen verstevigen je buikspieren, maken ze groter en meer aanwezig. Maar ze verbranden nauwelijks vet.
Buikspieroefeningen doen is niet verkeerd. Het zorgt er in ieder geval voor dat die sixpack vast “klaar staat”, maar dan moet je wel eerst zorgen dat het vet erom heen verdwijnt.
Richt je dus op je hele lichaam. Verbrand vet waar het zich maar laat verbranden. Combineer punt 1 en 2 met elkaar, beweeg je een ongeluk en eet gezond. Je zal zien dat het buikvet dan ook vanzelf zal verdwijnen.

#5 Koolhydraten en eiwitten

Zoals gezegd wordt er vaak verkeerd gegeten. Vanaf nu zou je moeten gaan proberen om meer eiwitten te gaan eten in plaats van enkelvoudige koolhydraten.
Complexe koolhydraten mag je dan weer wel gewoon eten! Dat klinkt misschien verwarrend, maar dit artikel vertelt je er veel meer over.

#6 Vetten zijn niet slecht!

Het woord “vet” is niet per definitie slecht! Het komt vaak voor dat mensen ineens stoppen met het eten van vetten, omdat ze denken dat ze daardoor vetter worden. Maar buikvet kun je ook prima verbranden door het eten van onverzadigde vetten. Die vind je onder meer in vis (boordevol omega 3 vetzuren) en noten en zaden.
Lees je dus van tevoren goed in, in wat wel en niet mag. Maar het is niet zo dat je vetten moet laten staan! Het laten staan van enkelvoudige koolhydraten (lees punt 5) zal veel meer positieve gevolgen hebben!

#7 Geef jezelf de tijd

Afvallen bij je buik is een langdurig proces. Wie hoopt binnen nu en een week of twee geen buikvet meer te hebben, komt bedrogen uit.
Gun jezelf de tijd om af te vallen. Richt je niet elke dag obsessief op je einddoel, maar probeer je leef- en eetgewoontes te veranderen. Het is beter om te focussen op een algehele gezondere levensstijl dan enkel een alleen het resultaat dat je buikvet minder wordt.
Je zal zien dat wanneer je hier relaxed mee omgaat, je veel meer en sneller resultaat boekt, dan wanneer je er wanhopig elk uur van de dag mee bezig bent. Het zal je dan zeker niet snel genoeg gaan.

#8 Tussendoortjes

Zo’n andere valkuil zijn tussendoortjes. Wie bezig is met afvallen en buikvet wil verbranden, is intensief bezig en kan zomaar eens honger of trek krijgen. Een tussendoortje hier en daar worden er al snel heel veel. En dat moet je nu eigenlijk zien te voorkomen. Want al die tussendoortjes bij elkaar zorgen ervoor dat je alsnog veel te veel energie binnenkrijgt.
Meer dan je aan het verbranden bent.
Ga dus op zoek naar gezonde tussendoortjes.

#9 Alcohol en buikvet

Buikvet en alcohol zijn de dikste vrienden. Dat betekent dus voor jou dat je ze uit elkaar moet zien te houden! Alcoholische dranken (wijn, bier en likeurtjes) zitten boordevol koolhydraten en suikers. Hoe zoeter de likeur, hoe meer suikers erin zitten.
Al die suikers worden opgeslagen en gaan zich rondom je buik ophopen. Op die manier zorgt iemand die veel alcohol drinkt er dus voor dat het buikvet in stand gehouden wordt.
Wat ook zonde is, is dat wanneer je gezond eet en veel beweegt, maar wel veel alcohol drinkt, al je werk voor niets zal zijn. De alcohol zorgt er immers voor dat je buikvet niet zal verdwijnen, ook al sport je elke dag en eet je gezond. Houd dus maat met alcohol.

#10 Samen afvallen

Het is nooit leuk om in je eentje af te vallen, want dat vraagt heel veel zelfbeheersing en discipline. Daarom is het belangrijk om met iemand anders samen af te gaan vallen. Zoek een maatje. Iemand bij wie je je vertrouwt voelt en die je kan helpen als het even tegen zit.
Het beste is natuurlijk wanneer je met je partner of een andere huisgenoot kan afvallen, want die weet precies waar je mee bezig bent en zit in hetzelfde schuitje.

Conclusie

Met de 10 tips die je in dit artikel aangereikt hebt gekregen, hoeft het niet langer zwoegen te zijn om gewicht te verliezen en over een strakke, platte buik te komen beschikken.

Geef een reactie