Gezond eten en bewegen voor jongeren

Gezond eten en bewegen voor jongeren

Het is vaak dat we pas op latere leeftijd erover nadenken om gezonder aan te doen met eten en bewegen. Vaak begint dit later omdat wanneer je jong bent je nog alles aankan zonder problemen. Maar daar begint het fout te gaan.

Jong zijn betekent niet automatisch gezonder of fitter. Er zijn genoeg jongeren die gezondheidsproblemen hebben of dikker zijn door een ongezonde levensstijl zonder beweging en de verkeer voeding. Maar op zijn minst is het ook een kwestie van afleren van ongezonde gewoonten die je als jongere nog wel aankan maar niet meer wanneer je ouder wordt.

Op tijd aanpassen

Veel duidelijker kan het niet, op tijd aanpassen. Het is hiermee niet bedoeld om alleen maar gezond te gaan doen maar om een mindset te creëren dat zich ervan bewust is wat gezond is en wat niet. Gewoonten hoeven niet op zichzelf ongezond te zijn maar kunnen dat wel worden zolang die mindset ontbreekt. Daarom is het belangrijk om dit zo jong mogelijk duidelijk te maken.

School

Veel volwassenen van nu zullen zich niet meer herinneren dat ze voorlichting hebben gehad van die aard op school, de bewustwording was er nog niet voor scholen om hier aandacht aan te schenken. Uiteraard kwam sport wel aan bod maar niet andere aspecten van de gezondheid.

Veel scholen bieden voor een gezonde beweging ook sportactiviteiten aan en aanbiedingen om naar een sportclub te gaan voor lage prijs. Op deze manier blijven scholen jongeren bewust houden van gezonde beweging. Scholen hebben daarnaast ook fitness sportfaciliteiten op school.

Thuissituatie

Naast advies over eetgewoonten naar de jongeren en ouders toe, is het ook thuis belangrijk om hiervan op de hoogte zijn. De thuissituatie is waarschijnlijk nog belangrijker voor het krijgen van een gezond eet en leefpatroon. De gewoonten van ouders zijn hierdoor vaak doorslaggevend voor kinderen en jongeren hoe zijn leven met eetgewoonten en beweging. Teveel ziet men dat de ongezonde eetstijl van de ouders door worden gegeven aan de kinderen zonder dat men erover nadenkt wat voor invloed dit heeft.

Waarop letten

Om aan te geven hoe belangrijk gezond eten is volgen hier een aantal tips waarop te letten bij het krijgen van een gezond eetpatroon en de juiste voeding.

  • gebruik de schijf van 5
  • drink voldoende vocht (het liefst merendeel water)
  • een balansdag mag best wel

Sporten

Voor een gezond lichaam is ook de bouw en fysieke ontwikkeling goed voor jongeren. Naast een goed eetpatroon kunnen zij ook letten op de fysieke aspecten en hieraan werken door sport en beweging. Hierbij ligt de basis in de volgende factoren:

  • beweging
  • conditie
  • vitaliteit

Psychologische aspecten

Niet alleen is een goed eetpatroon en beweging goed voor de ontwikkeling en de creatie van een gezonde mindset, maar ook psychische factoren spelen mee in een gezonde ontwikkeling. Een goed ritme en leefstijl kan je goed baseren op Rust, Reinheid en Regelmaat.

Een verstoorde psychische balans is cruciaal voor kinderen en jongeren om aan te werken. Veel problemen hebben ook hierin hun basis. Het is daarom belangrijk om aandacht te schenken aan de psychologische balans van jongeren.

Geef een reactie