Het ketogeen dieet voor beginners

Het ketogeen dieet is een dieet wat koolhydraatarm is terwijl het erg rijk aan vetten is. Dit dieet kent vele gezondheidsvoordelen. Zo is in diversen studies aangetoond dat het ketogeen dieet je helpt bij het verliezen van gewicht en dat het vele gezondheidsvoordelen biedt.

Het ketogeen dieet kan het risico op diabetes type 2, kanker en de ziekte van Alzheimer verlagen. Bij bepaalde vormen van epilepsie voorkomt dit dieet aanvallen. Indien je epilepsie hebt dan kan een klein onderzoekje op voorhand uitwijzen of het ketogeen dieet de aanvallen kan voorkomen. Dit is te zien aan een bepaald gen wat je moet hebben.

Maar bovenal wordt het ketogeen dieet gevolgd om mee af te vallen. De gezondheidsvoordelen zijn als mooie bonus mooi meegenomen. Het is dan ook niet echt een dieet wat je zal gaan volgen als leefstijl (tenzij je epilepsie hebt). Zodra je streefgewicht is bereikt zal je weer overstappen naar een normaal en gezond voedingspatroon.

Het ketogeen dieet heeft overeenkomsten met koolhydraatarme diëten zoals het Dr. Atkins dieet, het South Beach dieet en vele andere vormen van het koolhydraatarme dieet. Waar het op neerkomt is dat de koolhydraten worden vervangen voor vet. Hierdoor raakt het lichaam in een metabole toestand die ketose wordt genoemd. Het mooie van deze metabole toestand is dat het lichaam extreem goed wordt in het verbranden van vet. Vet wordt afgebroken om als brandstof te dienen. Hierbij komen in de lever ketonen vrij die door de hersenen gebruikt worden als alternatieve bron van energie. Normaal gesproken maken je hersenen namelijk gebruik van glucose als bron van energie. Glucose is afkomstig van suikers en koolhydraten.

Omdat er geen suiker en koolhydraten meer gegeten worden zal de bloedglucose dalen. Hiermee zullen ook de insulinewaarden dalen. Dit heeft een aantal voordelen voor de gezondheid, zoals een verlaagd risico op diabetes type 2.

Vormen van het ketogeen dieet

Er zijn een aantal vormen van het ketogeen dieet die je kunt volgen. De meest gangbare vorm is de volgende verhouding voor de macronutriënten: 75% vet, 20% eiwitten en 5% koolhydraten. Bedenk dat de meeste mensen 50% van hun calorieën uit koolhydraten halen en je zult begrijpen dat dit een drastische aanpassingen van het dieet vergt.

Een andere vorm van het ketogeen dieet is dat je het in cyclussen gaat doen. Je eet dan 5 dagen per week ketogeen en 2 dagen per week eet je veel koolhydraten. Deze 2 dagen zou je in het weekend kunnen houden zodat je dan gewoon mee kunt eten bij sociale gelegenheden.

Een vorm van het ketogeen dieet voor mensen die sporten laten toe dat je koolhydraten toelaat rondom de work-outs. Als je dit niet zou doen dan zouden de prestaties behoorlijk achteruit gaan, koolhydraten zijn de voornaamste brandstof voor de spieren.

Een andere vorm laat meer eiwitten toe. Je eet dan 60% vet, 35% eiwitten en 5% vet. Deze vorm is wat praktischer om toe te passen. Veel vet voedsel zoals vlees, kaas, eieren en vis bevatten namelijk ook veel eiwitten.

Het ketogeen dieet om af te vallen

Het klinkt misschien erg raar; dat je kunt afvallen door juist veel vet te gaan eten. Maar het werkt echt. Zo is een diversen wetenschappelijke studies aangetoond dat het ketogeen dieet vele malen effectiever is dan vetarme diëten.

Omdat vetten voor een verzadigd gevoel zorgen is het bij dit dieet niet nodig om calorieën te tellen. Je stopt vanzelf met eten als je genoeg hebt. Dit is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld vetarme diëten. Bij dergelijke diëten eet je wel veel koolhydraten en deze hebben juist een hoge dooreet factor.

Met een ketogeen dieet kan je niet alleen vetmassa verliezen maar je kunt dit doen terwijl je je spiermassa behoudt. Dit is erg belangrijk om het jojo-effect te voorkomen. Het is namelijk zo dat het metabolisme gekoppeld is aan je hoeveelheid spiermassa. Bij diëten zoals vele crash diëten zal je spiermassa verliezen. Met het verlies van spiermassa gaat de stofwisseling achteruit en zodra het normale voedingspatroon weer wordt opgepakt vliegen de kilo’s er weer bij.

Het interessante van het ketogeen dieet is dat je er meer mee af kunt vallen dan met een vetarm dieet terwijl je evenveel calorieën eet. Het gaat dus niet alleen om calorie in en calorie uit zoals vaak wordt beweerd. Het gaat ook om het type calorieën en hoe je lichaam daarmee omgaat. Een belangrijke factor die bijdraagt aan het gewichtsverlies is het laag houden van de insulinewaarden. Verhoogde insulinewaarden zorgen er namelijk voor dat het lichaam vet wil gaan opslaan en vasthouden.

Wat ook bijdraagt aan het gewichtsverlies is het beperkte aantal voedsel opties. Als je alleen maar vet mag eten dan is er ineens een stuk minder eten om uit te kiezen. Je gaat dan automatisch al minder eten. Even een koekje of een reepje tussendoor zal er niet meer bij zijn, de meeste tussendoortjes zijn namelijk rijk aan koolhydraten.

Omdat je lichaam toch behoefte heeft aan een minimale hoeveelheid glucose zal het eiwitten gaan omzetten in glucose. Het leuke daarvan is dat dit je lichaam heel veel energie kost. Je verbrand hiermee dus extra calorieën zonder dat je er een inspanning voor hoeft te verrichten.

Nadat je een tijdje dit dieet volgt zal je insuline gevoeligheid omhoog gaan. Dit is gunstig omdat je metabolisme verbeterd. Je hoeft minder te eten om hetzelfde gevoel van energie te krijgen.

Omdat de insulinewaarden bij het ketogeen dieet omlaag gaan zal het lichaam tevens minder snel vet opslaan. Vet wordt normaal gesproken namelijk opgeslagen onder invloed van het hormoon insuline. Hoge insulinewaarden zijn een teken van voldoende energie in de voeding zodat er energie in de vetreserves opgeslagen mag worden.

Geef een reactie