Het volgen van een crashdieet is niet verstandig

crashdieet

Crashdiëten beloven je veel lichaamsgewicht te verliezen in een zeer korte tijd. In deze periode van hooguit een week kun je wel 5 kilo aan lichaamsgewicht kwijtraken. Dit klinkt aanlokkelijk, zul je denken. We willen immers allemaal zo snel mogelijk veel afvallen. Toch heeft het volgen van een crashdieet ook een aantal niet mis te verstane keerzijden. In dit artikel zullen we je uitleggen waarom het beter is om niet voor een ongezond crashdieet te kiezen maar een meer geleidelijke manier van afvallen. Japanners in het dorpje Okinowa hebben allemaal een bepaalde levensstijl waarmee zij slank en fit blijven. Ook in Nederland is het Okinowa dieet inmiddels bekend.

Wat houdt een crashdieet precies in?

Zoals gezegd is een crashdieet erop gericht om in korte tijd veel gewicht te verliezen. Een crashdieet duurt dan ook hooguit een week. Tijdens het dieet wordt er een sterke negatieve energiebalans bewerkstelligd. Dit betekent dat je drastisch je hoeveelheid aan calorieën gaat beperken. Waar een man en vrouw gemiddeld respectievelijk 2500 en 2000 kcal per dag verbruiken, schrijft een crashdieet minder dan 1000 kcal per dag voor. Hierdoor wordt je lichaam gedwongen om onder andere energie te halen uit lichaamsvet, waardoor je afvalt. Helaas is het niet enkel vet dat je kwijtraakt, maar ook vocht en spiermassa.

De negatieve kanten van een crashdieet

Je verliest tijdens het crashdieet niet alleen vet, maar ook spiermassa. Je lichaam zal energie uit het afbreken van spieren halen, hetgeen zeer ongewenst is. Je spieren zorgen immers voor een goede stofwisseling, welke je nodig hebt om efficiënt te kunnen afvallen. Zonde dus!

Een bekend fenomeen dat na het volgen van een crashdieet om de hoek komt kijken, is het jojo-effect. Tijdens het crashdieet beperk je je calorie-inname zo drastisch, dat je lichaam in een spaarstand gaat staan. Het zal zeer zuinig omspringen met de energie die het binnen krijgt. Wanneer je na het crashdieet weer meer gaat eten, zal alle extra energie vrijwel direct worden opgeslagen als vet. Hierdoor kom je waarschijnlijk nog meer aan dan je voor het dieet woog.

Tenslotte bevat het crashdieet weinig uitgebalanceerde voeding, waardoor je lichaam essentiële voedingsstoffen te kort komt. Zeker wanneer je vaker een crashdieet volgt, kun je bepaalde tekorten oplopen van vitamines, mineralen of voedingsvezels.

Conclusie

Het crashdieet is een erg heftig dieet en brengt je op langere termijn niet veel verder. Je kunt een dergelijk dieet inzetten om bijvoorbeeld op korte termijn even in die leuke jurk te passen, maar je zult door het jojo-effect snel weer in gewicht aankomen. Het is dus verstandiger te kiezen voor een dieet dat je geleidelijker laat afvallen, meer vitamines bevat en minder drastisch is. En je spiermassa onderhoudt door voldoende eiwitten. Om meer spieren te krijgen kun je ook deelnemen aan het programma fit in 4 minuten met katja callens.

Geef een reactie