Voorkom overgewicht met deze 5 praktische tips

voorkom overgewicht

Overgewicht is een groeiend probleem in de samenleving. Dat is het al enige tijd, maar de echte oplossing is voorlopig nog niet gevonden. Tenminste, die is er wel, maar bij lange na niet iedereen weet hoe overgewicht bestreden kan worden. Deze vijf tips kunnen daar in belangrijke mate bij helpen.

1 Goed monitoren

Het in de hand houden van het gewicht begint bij het goed monitoren ervan. Houd dus goed in de gaten hoe je gewicht zich ontwikkeld. Dat doe je bijvoorbeeld door een personenweegschaal te gebruiken. Natuurlijk kan je gewicht dag na dag iets schommelen, maar door goed te meten kan je trends over langere tijd meten. Als je beetje bij beetje steeds zwaarder wordt, dan kan je eerder maatregelen nemen om bij te sturen. Dit kan veel problemen voorkomen.

2 Andere hulpmiddelen


Naast de weegschaal zijn er natuurlijk ook allerlei andere middelen om je gezondheid te monitoren. Deze middelen kunnen ook heel veel zeggen over je situatie met betrekking tot je gewicht. Een goede bloeddrukmeter kan bijvoorbeeld van grote waarde zijn. Die vind je hier. Aan de hand van dit soort hulpmiddelen kan je niet alleen je gewicht zelf in de gaten houden, maar ook een beter beeld krijgen van de effecten die dit op je lichaam kan hebben. Dit is vaak een betere indicatie.

3 Voeding


Uiteindelijk is het heel simpel. Voeding is de belangrijkste factor als het gaat om de ontwikkeling van ons gewicht. Wanneer je dus aankomt, dan is de kans groot dat er niets helemaal juist is in je patroon. Let wel op. Vaak wordt gedacht dat overgewicht uitsluitend voortkomt uit te veel eten. Dit is een misvatting. Ook verkeerd eten of juist te weinig eten kunnen een belangrijke aanleiding zijn voor gewichtstoename. Het kan best lastig zijn om het juiste patroon te vinden, maar met wat testen kom je behoorlijk ver. Anders is er altijd de hulp van experts in te roepen.

4 Lichaamsbeweging


Naast de juiste voeding is ook voldoende beweging van groot belang. Wat goede beweging is, daar is nog veel over te ontdekken. In ieder geval komt het erop neer dat elke vorm van beweging beter is dan alleen maar zitten. Wie veel zittend werk doet en ’s avonds ook uitsluitend tv-kijkt of op de laptop zit, heeft veel meer kans om met overgewicht te maken te krijgen. Dit is gemakkelijk op te lossen. Je moet dan alleen maar tijd inplannen om daadwerkelijk ook te bewegen. Doe dit in ieder geval een halfuur tot een uur per dag.

5 Zoek alternatieven


Wanneer je hiermee aan de slag gaat, wees dan slim en inventief. Kies bijvoorbeeld altijd voor de alternatieve oplossing. Moet je nog boodschappen doen? Pak dan de fiets in plaats van de auto. Heb je trek in iets zoets, neem dan een pepermuntje in plaats van een stuk chocolade. Al dit soort simpele alternatieven leveren al snel heel veel winst op. Dat is natuurlijk precies waar je op mikt.

Geef een reactie