Goede Voeding





regels

calorieen

koolhydraten

eiwitten

vetten

vitamines

vetverbranding

stofwisseling

schema's

links

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de voornaamste calorische energiebron die in de spiercellen in de vorm van glycogeen liggen opgeslagen. Koolhydraten kun je in verschillende vormen via de voeding opnemen. Je hebt de zogenaamde snelle koolhydraten(worden snel in het bloed opgenomen) en de langzame koolhydraten(worden langzaam in het bloed opgenomen). De snelle koolhydraten vind je in makkelijk verteerbare (bewerkte) voeding. Voorbeelden hiervan zijn: sportdranken, vruchtensap (evt. met zoetstof) en fruit. Andere voorbeelden van snelle koolhydraten, zoals snoepgoed, cake en gebak, of geraffineerde suikers van elke soort (slechte koolhydraten), zorgen alleen maar voor extra calorieŽn naast de normale voeding. Deze lege calorieŽn worden meestal genomen in plaats van voedingsmiddelen die wel een belangrijke bijdrage aan de energievoorziening zouden leveren.

Snelle koolhydraten kun je het beste eten na een training, deze zorgen namelijk voor een sterke stijging van de insulinespiegel in het bloed en daarmee ontstaat een sterke anabole (spier- en vetopbouwende) prikkel. Insuline is een anabool hormoon. Verder wordt er tegelijkertijd ook IGF afgegeven (Insuline Growth Factor), een groeihormoon dat zorgt voor spiergroei. Op het moment dat je net een training achter de rug hebt worden bij inname de snelle koolhydraten gebruikt om de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever aan te vullen. En zorgen insuline en IGF voor spieropbouw. Op het moment dat je niet getraind hebt worden snelle koolhydraten voor een groot deel omgezet in vetten en zorgt insuline voor vetopslag! Het is wel aan te bevelen vaker fruit te eten omdat fruit nog steeds een goede bron van vezels,vitamines, en mineralen bevat.

De langzame koolhydraten kun je op alle momenten eten, zij verhogen de insulinespiegel nauwelijks waardoor de koolhydraten niet in vetten worden opgeslagen. Daarnaast zorgen zij voor een lange periode voor de toevoer van suikers uit de darm waardoor een hongergevoel vermeden wordt. Langzame koolhydraten vind je in: granen, bonen, bruin brood, rauwkost, groenten, rijst, aardappelen, pasta, e.d. Koolhydraten worden in het lichaam gebruikt als brandstof met een opbrengst van vier kcal per gram.
Kijk hier (macronutrienten) voor een overzicht van het aantal koolhydraten per voedseleenheid.